کد مطلب:12311
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:8
در چه صورت شكستن سوگند جايز است؟
شما دربارة مسائل شرعي خود، بايد به توضيح المسائل مرجعي كه از او تقليد ميكنيد، مراجعه نماييد و در صورتي كه مسئلة مورد نظر شما در آن نباشد، ميتوانيد از نمايندة ايشان بپرسيد و يا از دفتر ايشان استفتأ نماييد، ولي با اين حال، برخي مواردي را كه شكستن قسم، جايز است، جهت آگاهي در اين جا ميآوريم:
1. جايي كه انسان سوگند خورده كاري را انجام ندهد، چنان كه يك بار آن را انجام دهد، كفاره دارد و حرام است، ولي تكرار آن پس از بار اول، ايرادي ندارد.(توضيح المسائل، آيت الله شيخ محمدعلي اراكي، ص 562، نشر دفتر تبليغات اسلامي.)
2. شكستن قسم از روي غفلت، فراموشي، اكراه و اضطرار، ايرادي ندارد.(المسائل المنتخبه، سيدمحمد روحاني، ص 399، نشر مكتبة الايمان.)
3. اگر پدري فرزند خود را از سوگند منع كرده يا مردي همسر خود را از سوگند بازداشته است و فرزند و يا همسر (زوجه) مرتكب سوگند شدند، گشودن سوگند به وسيلة پدر و يا شوهر جايز است، يعني ـ پدر و شوهرـ ميتوانند آن دو را بر خلاف آن چه قسم خوردهاند، وادار كنند، بدون آن كه كفاره داشته باشد.(النهايه، شيخ طوسي، ص 558، نشر منشورات قدس.)
4. هر جا شكستن سوگند از روي مصلحت ديني يا دنيوي باشد، ايرادي ندارد، مانند آن كه اگر قسم خورده به مسافرت نرود يا در فلان خانه سكوت نكند، در صورتي كه محتاج به آن شود، و مصلحت او در آن باشد، ايرادي ندارد.(همان.)
5. جايي كه انسان بر ترك كاري قسم خورده، ولي اكنون آن كار واجب شده باشد، مانند آن كه قسم خورده بر اين كه از شهر خارج نشود، ولي اكنون خارج شدن از شهر براي جهاد بر او واجب شده است.(مبسوط، شيخ طوسي، ج 6، ص 193، نشر المكتبة المرتضويه.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.