-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12311 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

در چه صورت شكستن سوگند جايز است؟

شما دربارة مسائل شرعي خود، بايد به توضيح المسائل مرجعي كه از او تقليد ميكنيد، مراجعه نماييد و در صورتي كه مسئلة مورد نظر شما در آن نباشد، ميتوانيد از نمايندة ايشان بپرسيد و يا از دفتر ايشان استفتأ نماييد، ولي با اين حال، برخي مواردي را كه شكستن قسم، جايز است، جهت آگاهي در اين جا ميآوريم:

1. جايي كه انسان سوگند خورده كاري را انجام ندهد، چنان كه يك بار آن را انجام دهد، كفاره دارد و حرام است، ولي تكرار آن پس از بار اول، ايرادي ندارد.(توضيح المسائل، آيت الله شيخ محمدعلي اراكي، ص 562، نشر دفتر تبليغات اسلامي.)

2. شكستن قسم از روي غفلت، فراموشي، اكراه و اضطرار، ايرادي ندارد.(المسائل المنتخبه، سيدمحمد روحاني، ص 399، نشر مكتبة الايمان.)

3. اگر پدري فرزند خود را از سوگند منع كرده يا مردي همسر خود را از سوگند بازداشته است و فرزند و يا همسر (زوجه) مرتكب سوگند شدند، گشودن سوگند به وسيلة پدر و يا شوهر جايز است، يعني ـ پدر و شوهرـ ميتوانند آن دو را بر خلاف آن چه قسم خوردهاند، وادار كنند، بدون آن كه كفاره داشته باشد.(النهايه، شيخ طوسي، ص 558، نشر منشورات قدس.)

4. هر جا شكستن سوگند از روي مصلحت ديني يا دنيوي باشد، ايرادي ندارد، مانند آن كه اگر قسم خورده به مسافرت نرود يا در فلان خانه سكوت نكند، در صورتي كه محتاج به آن شود، و مصلحت او در آن باشد، ايرادي ندارد.(همان.)

5. جايي كه انسان بر ترك كاري قسم خورده، ولي اكنون آن كار واجب شده باشد، مانند آن كه قسم خورده بر اين كه از شهر خارج نشود، ولي اكنون خارج شدن از شهر براي جهاد بر او واجب شده است.(مبسوط، شيخ طوسي، ج 6، ص 193، نشر المكتبة المرتضويه.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.